교수소개

교수소개

교수소개
백수황 사진
백수황
  • 학위: 박사
  • 연구실 : 한누리관 (I507A)
  • 세부전공 : 전기자동차 및 모터시스템
이메일
학위
  • 박사, 한양대학교 전자전기제어계측공학과, 201208
  • 학사, 한양대학교 전자컴퓨터공학부, 200502
경력
  • 상명대학교 휴먼지능로봇공학과, (2020.09~ )
  • 산업공동기술기반구축사업 단장(미래차인력양성), 친환경 자동차부품 클러스터 조성, (2017.10~2020.08)
  • 광주그린카진흥원 광주 자동차 기능안전 인증지원 체계 구축 기획위원, (2016.12~2017.12)
  • 조교수, 호남대학교 미래자동차공학부, (2016.09~2020.08)
  • 광주그린카진흥원 자동차산업 생태계분석위원회 전문위원, (2016.09~2016.12)
  • 책임연구원, 현대케피코, (2012.07~2016.08)
논문
  • Performance Improvement of Concentrated-Flux Type IPM PMSM Motor with Flared-Shape Magnet Arrangement, APPLIED SCIENCES-BASEL, 202009
  • Design Optimization and Experimental Verification of Permanent Magnet Synchronous Motor Used in Electric Compressors in Electric Vehicles, APPLIED SCIENCES-BASEL, 202005
  • Implementation and Experimental Verification of Smart Junction Box for Low-Voltage Automotive Electronics in Electric Vehicles, APPLIED SCIENCES-BASEL, 202004
  • A study on the improvement of the cam phase control performance of an electric continuous variable valve timing system using a cycloid reducer and BLDC motor, MICROSYSTEM TECHNOLOGIES-MICRO-AND NANOSYSTEMS-INFORMATION STORAGE AND PROCESSING SYSTEMS, 202001
  • Aerodynamic drag reduction on a realistic vehicle using continuous blowing, MICROSYSTEM TECHNOLOGIES-MICRO-AND NANOSYSTEMS-INFORMATION STORAGE AND PROCESSING SYSTEMS, 202001
  • Improving the Hybrid Electromagnetic Clamping System by Reducing the Leakage Flux and Enhancing the Effective Flux, ENERGIES, 201910
  • Experimental verification of use of vacuum insulating material in electric vehicle headliner to reduce thermal load, APPLIED SCIENCES-BASEL, 201910
  • Optical sensor module to evaluate the safety of hydrogen fuel cell vehicle charging station against explosion, International Journal of Advanced Science and Technology, 201909
  • 외팔보 엑츄에이터 시스템 구조 및 구현에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 201908
  • 전기차 기반의 1톤급 상용차용 통합공조 시스템에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 201904
  • Robust Design Optimization with Penalty Function for Electric Oil Pumps with BLDC Motors, ENERGIES, 201901
  • Optimal Design of Surface-Permanent-Magnet-Type BLDC Motor for Radiator Fan to Reduce Cogging Torque using Genetic Algorithm, International Journal of Engineering & Technology, 201812
  • Study on Improvement of Torque Characteristics of IPM BLDC Motor for Electric Water Pump using Ferrite Magnet, International Journal of Engineering & Technology, 201812
  • EV 충전인프라를 위한 국제표준에 부합하는 V2G용 전력선통신모듈 설계 및 응용, 한국전자통신학회 논문지, 201812
  • A study on optimal design of rotor shape in BLDC motor for HEV battery cooling fan considering multiple response surface optimization, Journal of Advanced Research in Dynamical and Control Systems, 201812
  • Optimum shape design of a BLDC motor for electric continuous variable valve timing system considering efficiency and torque characteristics, MICROSYSTEM TECHNOLOGIES-MICRO-AND NANOSYSTEMS-INFORMATION STORAGE AND PROCESSING SYSTEMS, 201811
  • Design and implementation of an automotive bldc motor for a continuous variable valve lift system, International Journal of Control and Automation, 201810
  • 공조용 1마력급 2상 BLDC 팬모터의 설계 및 구현에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 201808
  • 실차기반의 전기자동차 진단시스템을 활용한 교육용 콘텐츠에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 201806
  • 실시간 모니터링 시스템을 이용한 하이브리드 자동차 교육용 콘텐츠에 관한 연구, 한국전자통신학회 논문지, 201804
  • Optimum Design of a Single-Phase Line-Start PM Motor Considering Efficiency, Maximum Torque, and Starting Torque, IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS, 201212
  • Practical Optimum Design Based on Magnetic Balance and Copper Loss Minimization for a Single-Phase Line Start PM Motor, IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS, 201110
  • 오버행 효과를 고려한 단상 유도동기전동기의 특성해석 및 설계, 전기학회논문지ABCD, 200901
  • Newly Structured Double Excited Two-Degree-of-Freedom Motor for Security Camera, IEEE TRANSACTIONS ON MAGNETICS, 200811
  • 단상 유도전동기의 고정자 동손 최소화를 위한 설계 방법, 전기학회논문지ABCD, 200809
지식재산
  • 가연성 액체 수위 검출 광섬유 센서, 20190703
  • 엔진시동오프 시 연속 가변 밸브 듀레이션 제어방법 및 장치, 20171023
  • 가변 밸브 타이밍 제어 장치 및 방법, 20170913
  • 모터용 스테이터, 20160622
  • 모터용 로터의 구조, 20160401
  • 연속 가변 밸브 타이밍 제어 장치의 감속기, 20160202
  • 연속가변밸브 제어시스템의 시험장치, 20160202
수상
  • Best Paper Award - ISPS2020 : Big-Data Approach Based on Fuel Efficiency Estimation for Predicting Driving Range of Battery Electric Vehicles, ASME, 20200811
  • 표창장 - 강의우수교원상(2019년 2학기), 20200228
  • 우수논문상 - 페라이트 자석을 이용한 전동식 워터펌프용 IPM BLDC 모터의 토크 특성 개선에 관한 연구, 한국전자통신학회, 20191116
  • Functional Safety Engineer(Ref.:ISO26262:2018) 국제표준 ISO 26262에 기초한 자동차기능안전 엔지니어, TUV SUD, 20191018
  • 표창장 - 강의우수교원상(2019년 1학기), 20190830
  • Qualification for Stage 3 : Live electrical work (EV High Voltage Safety Training Level III) - 국제인증자격: 전기자동차 고전압 안전 레벨 3 활전 최고과정, TUV Rheinland, 20190829
  • 표창장 - 연구우수교원상(2019년도), 20190823
  • 장려상 - BLDC 전동기를 사용하는 전동식 연속가변밸브 타이밍 시스템의 제어 성능에 관한 연구, 한국자동차공학회, 20190426
  • 우수논문상 - 자동차 전장용 100W급 BLDC 모터의 회전자 타입에 따른 특성 비교, 한국멀티미디어학회, 20181116
  • 우수논문상 - 전기차기반의 상용차용 에어컨 통합공조 시스템에 관한 연구, 한국전자통신학회, 20181109
  • Qualification for Stage 2 : Electric Work in the Non-Live State (EV High Voltage Safety Training Level II) - 국제인증자격: 전기자동차 고전압 안전 레벨 2 비활전, TUV Rheinland, 20181105
  • 표창장 - 강의우수교원상(2017년 1학기), 20170821
  • 우수논문상 - E-CVVT 시스템에 관한 연구, 현대케피코, 20131213
  • 우수논문상 - 자기적 평형과 동손최소화 조건을 이용한 단상 LSPM 전동기의 실용적인 설계방법의 실험 검증, 대한전기학회, 20111021
  • 우수논문상 - 자기적 평형과 동손 최소화 조건에 기초한 단상 LSPM 전동기의 기동성능 개선을 위한 최적설계, 대한전기학회, 20110422
  • 우수논문상 - 철손을 고려한 단상 LSPM 전동기의 평형운전설계, 대한전기학회, 20101022
  • 우수논문상 - 단상 유도동기전동기의 고효율 설계에 관한 연구, 대한전기학회, 20080425
기술이전
  • 가연성 액체 수위 검출 광섬유 센서, 에스제이포토닉스, 201902
  • BLDC 모터(자동차 전장용 100W급 전개형 BLDC 모터), 고아정공, 201801
프로젝트
  • 산업통상자원부, 친환경 자동차부품 클러스터 조성, (2017.10~2020.08)
  • 한국연구재단, 친환경자동차의 전동식 오일펌프용 100W급 BLDC 모터의 최적설계, (2017.09~2020.08)
  • 한국연구재단, 자동차 전장용 100W급 전개형 BLDC 모터 개발, (2017.06~2018.01)
  • 호남대학교, 자동차용 E-CVVT에 적용되는 BLDC 모터의 최적설계, (2017.05~2018.02)
top